Call Tracking, Waarom zouden we?
Ken je dit gezegde?
Half of our advertising is wasted, but we don’t know which half..
Jammer genoeg is het voor de meeste bedrijven online nog waar ook.
Maar liefst 76% van alle conversies zijn telefoongesprekken en omdat de meeste bedrijven geen manier hebben om deze te meten, hebben ze geen idee wat hun marketing oplevert.
Zonder call tracking gegevens is het ontzettend moeilijk in te schatten welke marketing inspanningen de moeite waard zijn. Een enkel zoekwoord kan bijvoorbeeld online niet één conversie hebben opgeleverd maar intussen al 5 telefoontjes hebben gegenereerd. Erg jammer dus als je dit zoekwoord inmiddels alweer hebt gepauzeerd.
De andere kant van dit verhaal komt juist naar voren uit de bovenstaande quote. Er zijn waarschijnlijk meerdere inspanningen voor je website die eigenlijk de moeite niet waard zijn. Leuk hoor zo’n peperdure advertentie op een andere website, maar is er wel eens een klant uit voortgekomen?
Call Tracking en Conversie Optimalisatie
Afgezien van het meten van de effectiviteit van verschillende kanalen kun je call tracking ook geweldig inzetten om je conversies te verhogen. Een conversie experiment is namelijk pas afgelopen als je statisch significante resultaten hebt. En je hebt veel sneller je resultaten binnen als je meer conversies meet in het proces.
Misschien helpt een voorbeeld om dit uit te leggen:
Stel je hebt een pagina die je gaat testen. Je maakt twee varianten: Variant 1 krijgt 50% van de bezoekers, en Variant 2 de andere 50%.
- Bezoekers per dag: 100
- Conversie percentage: 2%.
- Verbetering: 30%
- Dan weet je dit pas na 87 dagen zeker.
Dat is bijna 3 maanden.
(Reken het maar even na op deze site)
- Bezoekers per dag: 100
- Conversies: 2% (online) + 6% (calls) = 8%
(Want 76% van alle aanvragen gaat per telefoon, weet je nog?) - Verbetering: 30%
- Nu heb je de uitslag al na 20 dagen!
Of het Werkt?
Marketingsherpa, een van de grootste onderzoeksbureau’s op marketing gebied heeft laatst een studie geplaatst met de volgende resultaten. Nadat het bedrijf Paychex call tracking had toegevoegd aan hun website, kwamen ze erachter dat de marketingkosten per aanvraag lager waren dan gedacht. De helft lager. Hierdoor konden ze zich richten op zoekwoorden en advertenties die eerder niet rendabel leken.
Het gevolg? Na een jaar waren er bijna 2 keer zoveel telefonische aanvragen (98% toename). Bovendien wordt er in de case study meerdere keren gehint dat de leads in de regel ook nog eens meer waard waren voor het bedrijf.
Reken maar eens na wat het je waard zou zijn om je omzet meer dan te verdubbelen..
Met call tracking wordt alles beter!
Je kunt het meten van telefoongesprekken dus toepassen op je adwords campagne, en direct besparen op zoekwoorden die niets opleveren. Je kunt je conversie experimenten vier keer zo snel uitvoeren (en hier zit echt veel winst). Maar je kunt ook bijhouden wat voor content op social media de meeste klanten opleveren..
Geen zin meer in het eeuwige debat over ‘gratis bezoekers’ via SEO versus betaalde bezoekers met AdWords? Call Tracking. Aan je baas laten zien dat marktplaats toch echt wel voor jullie werkt? Call Tracking. Besparen op Adwords? Call Tracking!
Zoals je kunt zien zijn we er hier helemaal gek van. En we hebben inmiddels de beste software gevonden die er beschikbaar is voor de Nederlandse markt:
- Geen dure abonnementen met honderden telefoonnummers waarvoor je apart moet betalen.
- Geen gehannes met code of aparte nummers om alles te kunnen meten
(het is net zo makkelijk als Google Analytics op je site zetten) - Direct gegevens in Analytics en AdWords
- En het werkt met alle advertentie netwerken (zelfs in apps!)
Wat vind jij van call tracking? Laat het hieronder weten.
Of als je er een gesprek met me over wilt voeren kan je natuurlijk ook even contact opnemen.